Z pewnością są one jednym z kluczowych elementów promocji produktu. Pojawia się jednak pytanie, czy ciekawie zaprojektowane opakowanie to klucz nie tylko do efektownej, ale przede wszystkim efektywnej sprzedaży?

Konsumenci są z każdej strony bombardowani ciekawymi produktami, nieograniczonymi możliwościami wyboru i rozwiniętą technologią obecną na każdym kroku – w tym także na opakowaniach. W ciągu ostatniej dekady doprowadziło to do diametralnych zmian w zachowaniach kupujących. Abyśmy sięgnęli po produkt z półki, musi nas zachęcić coś więcej niż jedynie ładne opakowanie.Opakowanie-eco-praca-konkursowa-Strefa-Studenta-2018

Obserwując rynek opakowań można zauważyć cztery trendy, na których opierają się projekty dzisiejszych opakowań. Pierwszym z nich jest z pewnością trend eko. Aby sięgnąć po dany produkt, konsumentom przestało wystarczać już tylko to, by był on zapakowany w ekologiczny materiał. Ważny stał się również proces produkcji samej zawartości opakowania.

Znaczki fit&healthy to kolejny kierunek obrany przez branżę opakowań, szczególnie w sektorze FMCG. Gluten, ksylitol, stewia, czy kapsaicyna przestały być nazwami kojarzącymi się z międzygalaktyczną materią. Zbilansowana dieta, zdrowe produkty i kulinarne eksperymenty z nowymi smakami dla współczesnych konsumentów stały się bardzo ważne. W odpowiedzi na ich potrzeby i zmiany w trybie życia, projektanci opakowań nie zostają obojętni.

Na sklepowych półkach nie da się także nie zauważyć opakowań transparentnych – kupujący chcą widzieć, na co wydają swoje pieniądze. Dużą popularnością cieszą się więc proste w formie opakowania z przeważającą, bądź całkowitą powierzchnią przezroczystości.

I czwarty trend: opakowania typu smart. Wskaźniki świeżości żywności, aktywne mierniki temperatury, inteligentne etykiety wyposażone w chipy i nalepki RFID, to tylko niektóre przykłady nowoczesnych rozwiązań. Kupujący oczekują, że opakowanie, które trafi do koszyka, będzie dopasowane do ich technologicznego trybu życia.

Rynek opakowań nieustannie się zmienia wraz z zachowaniami odbiorców. Tworzenie spójnej koncepcji nowego brandu, czy odświeżanie istniejącej już marki musi mieć początek w dobrze przemyślanej  komunikacji. W dzisiejszych czasach to absolutna konieczność. Biorąc pod uwagę, że aż 37% przeprojektowanych  opakowań zmniejsza (!) sprzedaż produktu, warto dokładnie przemyśleć strategię rebrandingu, tak aby pozytywnie wpływała na wizerunek marki. Najlepszym miejscem na znalezienie opakowań dostosowanych do indywidulanych potrzeb zarówno produktu, jak i przede wszystkim kupującego w tym roku były Targi Packaging Innovations. Wiosną w Warszawie odwiedziło je ponad 5000 gości z kilkunastu branż. Za rok z pewnością pojawi się jeszcze więcej ciekawych rozwiązań powstających w odpowiedzi na zmieniające się trendy i wymagania rynku.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Daria Ciastek
Okladka-Merkuriusz-Targowo-Kongresowy-jesien-2018


Więcej na temat nadchodzących targów, kongresów i konferencji znajdziecie w jesiennym wydaniu Merkuriusza. Tym razem skupiliśmy się na potrzebie zmian, otwierania się na „nowe” oraz na umiejętności przewidywania trendów.

>> online: Merkuriusz, jesień 2018