- Udział w konkursach powinien być naturalną drogą dojrzałości zawodowej – podkreśla jedna z członkiń Jury 13. Konkursu Strefy Studenta, w ramach którego studenci prezentowali swoje prace na Międzynarodowych Targach Opakowań Packaging Innovations w dniach 09-10 października w EXPO Kraków.
Konkurs, którego celem jest promocja młodych projektantów opakowań, rozpoczął się już w styczniu. Uczestnicy mieli możliwość zgłoszenia prac w I etapie konkursu w trzech kategoriach: Funkcjonalność i Forma, Szata Graficzna i Wrażenie. W tym roku po raz pierwszy otwarto możliwość zgłoszenia projektów studentom z zagranicznych uczelni. W pierwszym etapie konkursu jury w składzie: Dariusz Chwierut - Dyrektor Marketingu Wawel S.A, Lena Pianovska – członkini Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), Beata Pyś-Skrońska - Dyrektor Biura Polskiej Izby Opakowań, Krzysztof Skrobot - Dyrektor Polskiej Izby Fleksografów, Beata Wielgat - Marketing Manager Alfa-Print - wydawcy magazynów "Poligrafika" i "Opakowanie", wybrało czterech finalistów z każdej kategorii. Szczęśliwa 12-tka otrzymała zaproszenie do udziału w kolejnym etapie konkursu.
Drugi etap konkursu odbył się w ramach 16. edycji PACKAGING Innovations 09 października br. w EXPO Kraków. Tym razem finaliści już w formie stacjonarnej prezentowali swoje prace licznej grupie uczestników wydarzenia w specjalnie przygotowanej strefie. Jury nie miało łatwego zadania, bowiem wszystkie projekty były na bardzo wysokim poziomie. – Widzimy, że prac konkursowych jest coraz więcej i aspirują one nie tylko do gospodarki naszego rynku lokalnego, ale też do światowych trendów – podkreślił Krzysztof Niczyporuk – Prezes Polskiej Izby Opakowań.
Spotkania twarzą w twarz są dla młodych projektantów priorytetowe. – Przede wszystkim można przedstawić się na takich spotkaniach jako osoba, nie tylko jako projekt. Podczas współpracy liczy się to, czy rozmawia się tym samym językiem z klientem, dlatego tak ważne jest spotkanie się na żywo – podkreślała Amelia Cel. Podobnego zdania jest Julia Janur – Podczas tego wydarzenia miałam okazje wielokrotnie porozmawiać na temat mojego projektu, ale też dowiedzieć się czym zajmują się osoby, które do nas podchodziły i pytały o mój projekt. Spotkania twarzą w twarz ułatwiają nawiązywanie tych relacji.
Strefa Studenta to również szansa dla młodych projektantów na poznanie branży od przysłowiowej kuchni, jak podkreśla Marta Baraniecka – Podczas tych dwóch dni poznałam wiele osób, w tym wystawców, którzy oglądając nasze projekty rozmawiali z nami, dając swoje propozycje zmian w prezentowanych rozwiązaniach. Oprócz tego przedstawiali nam pomysły, które możemy wykorzystać w swoich przyszłych projektach.
10 października br. na Scenie Głównej PACKAGING Innovations ogłoszono wyniki 13. edycji konkursu.
Jury w składzie: Lena Pianovska – członkini Zarządu STGU, Dorota Piwowarska – Senior Category Manager firmy Wawel S.A., Beata-Pyś-Skrońska – Dyrektor Polskiej Izby Opakowań, Krzysztof Skrobot – Dyrektor Polskiej Izby Fleksografów, Beata Wielgat – Marketing Manager wydawnictwa Alfa-Print, wybrało zwycięzców w każdej z trzech kategorii. Laureaci otrzymali statuetki oraz nagrody finansowe ufundowane przez firmę Targi w Krakowie. W kategorii Funkcjonalność i Forma nagrodzono Julię Janur za projekt "Opakowania przeznaczone do drobnych owoców"; w kategorii Szata Graficzna Martę Baraniecką – za projekt "Opakowanie na czekolady wspomagające funkcje motoryczne u dzieci autystycznych"; a w kategorii Wrażenie nagrodzono Anitę Bielę za "Projekt opakowań tamponów dla fikcyjnej marki Comfy”.
Tegoroczną nowością było przyznanie nagrody specjalnej konkursu ufundowanej przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej – udziału w Programie Mentoringowym STGU - którą otrzymała Amelia Cel za "Opakowanie zbiorcze z testem na HIV". Po raz pierwszy w historii konkursu tegoroczne laureatki otrzymały również nominację do konkursu WPO WorldStar Student Awards organizowanego przez Światową Organizację Opakowań (WPO).
- Wszystkie nadesłane prace były bardzo ciekawe, nowatorskie i kreatywne. Dziękuję Wam za przyjazd do Krakowa i spędzenie tych dwóch dni w naszym mieście. W trakcie targów spotykaliście się z odbiorcami Waszych prac, mam nadzieję, że poznaliście potencjalnych klientów, kooperantów, może przyszłych pracodawców. Celem tego konkursu jest ułatwienie Wam startu w życie zawodowe i kontaktu z branżą. Życzę Wam, aby Wasze prace bardzo szybko weszły na rynek – podkreśliła Ewa Woch, Wiceprezes Targów w Krakowie podczas wręczenia nagród.
Rosnąca ilość zgłoszeń projektów, w których podkreślane są bardzo ważne kwestie społeczne tj. zaburzenia rozwoju czy choroby weneryczne jest dowodem na to, że na uczelniach kształcą się osoby nie tylko kreatywne i zdolne, ale także świadome potrzeb użytkowników ich opakowań. – Jest sporo projektów, które można wdrożyć od razu, a kilka z nich jest też ogromnie potrzebnych – podkreśla Lena Pianovska, członkini Zarządu STGU.
16. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations niosły ze sobą wiele zmian. Jedną z nich było rozszerzenie formuły wydarzenia na dodatkowe formaty takie jak Strefa Kariery, Strefa networkingowa, czy też rozwinięcie tych znanych już z poprzednich edycji tj. konferencja i wystawy. Targi stały się przestrzenią, w której biznes i edukacja, doświadczenie i młodość przenikają się wzajemnie. W kolejnej edycji wydarzenia, które odbędzie się już oficjalnie jako Forum PACKAGING Innovations, uczestnicy będą mieli jeszcze więcej możliwości na zaczerpnięcie inspiracji, zdobycie wiedzy i przede wszystkim nawiązanie owocnych kontaktów! Z całą pewnością udział w wydarzeniu daje odwagę na to, aby projekty chowane w szufladach, ujrzały światło dzienne!